Rachunkowość budżetowa

zapamiętaj mnie
Korzyści z rejestracji
Przypomnij hasło

 

 
 

 



Rachunkowość > Rachunkowość budżetowa

Koncepcja NPM w sektorze budżetowym
Autor: dr Piotr Oleksyk
Działalność jednostek sektora finansów publicznych jest odmienna od działalności klasycznych podmiotów gospodarczych, często podejmują działania niekomercyjne i niezarobkowe.
Bardzo ważnym aspektem ich działalności jest maksymalizacja użyteczności wydatkowanych środków, które w okresie recesji są znacząco ograniczone. Dlatego w przypadku sektora finansów publicznych inaczej należy oceniać efektywność działania jednostek – podstawą w tym przypadku jest eliminacja zdarzeń, które w przypadku zwykłych podmiotów gospodarczych często są niezauważalne. W dziedzinie zarządzania jednostkami omawianego sektora w wielu krajach wdrażana jest koncepcja Nowego Zarządzania Publicznego (ang. New Public Management - NPM), której główny nurt związany jest ze wzrostem efektywności i skuteczności działania jednostek całego sektora.

Koncepcja NPM nie jest w przypadku krajowych regulacji prawnych tylko koncepcją teoretyczną, gdyż niektóre jej metody są już stosowane w praktyce działalności jednostek administracji centralnej jak również w sektorze samorządu terytorialnego. Znowelizowana ustawa o finansach publicznych zobowiązała do przygotowania i wdrożenia zasad kompleksowego planowania wieloletniego. Jednocześnie organa administracji centralnej jak również podległe im jednostki budżetowe prowadzą ewidencję wydatków oraz związaną z nią sprawozdawczość w układzie zadaniowym.

Omawiane metody są najbardziej rozpowszechnionymi narzędziami NPM jednak należy pamiętać, że kilka zestawień tabelarycznych, które zostały narzucone przez ustawodawcę nie podwyższą efektywności działania jednostki bez właściwego wykorzystania informacji w nich zawartych. Analizując problem efektywności jednostki oraz wykorzystania informacji zarządczych należy zwrócić uwagę na problem związany niewłaściwymi kwalifikacjami kadry zarządzającej jednostką oraz krótkim okresem mandatu społecznego (okres 4 lat w zarządzaniu strategicznym nie daje możliwości wdrażania skutecznej strategii rozwoju). Skutecznym rozwiązaniem mogłoby być opracowanie właściwego systemu informacyjnego wspierającego zarządzanie jednostką w sposób nowoczesny czyli efektywny, skuteczny i oszczędny. Kolejnym krokiem powinno być opracowanie narzędzi informatycznych wspierających długoterminowe zarządzanie jednostkami zarówno samorządowymi jak i centralnymi.

Podstawa prawna:
Ustawa z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości

zobacz również:

Dodano: 2013-01-03, 10:28
1
Zobacz także
Analiza prawno-podatkowa działalności socjalnej pracodawcy, część 2
2010-03-09
Zmiany w rozporządzeniach w sprawie cen transferowych w zakresie restrukturyzacji
2013-06-17
Budżet zadaniowy - etap dotychczasowych prac wdrożeniowych
2012-12-04
Komentarze
Ten artykuł nie został jeszcze skomentowany.
Nie możesz dodawać komentarzy!
Aby dodać komentarz należy się zalogować.
Porozmawiaj na forum






Giełda
Kursy walut
2014-12-18
Tabela kursów średnich NBP.
1 USD
1 EUR
1 CHF
1 GBP



USD
EUR
CHF
GBP
WIG 50932.48 0.00%
WIG 20 2288.70 0.00%
MWIG 40 3484.29 0.00%
SWIG 80 - 0.00%

WIG
WIG 20
MWIG 40
SWIG 80
Strona główna |  O nas | Regulamin | Reklama | Praca | Kontakt | Pomoc | Polityka cookies
© 2014 taxfin.pl
Projekt i wykonanie Bartweb.eu